Kundcase / Nordfrukt
På jakt efter nya utmaningar.
Från IPA och lager till äpplen och päron. George Haffo är entreprenören som tog bryggerikonceptet Brewdog till Sverige och drev restaurang i många år, men sedan önskade något nytt att sätta tänderna i. 2019 tog han över släktningens grossistföretag Nordfrukt. Under hans ledning har nu företaget genomgått en stor förändringsresa – från pappersbaserad verksamhet till digital framgångssaga.
Intervju med George Haffo, ägare av Nordfrukt.
Pip, pip, pip, pip!
Väckarklockan ringer kl 04.00. Orimligt tidigt, för många av oss. En helt vanlig arbetsdag för George och hans kollegor. På Nordfrukts lager är det full fart från tidig morgon och några stressiga timmar framåt.
– Vi säljer frukt och grönt till dagligvaruhandeln och torghandeln. Våra kunder måste förstås ha sina leveranser på plats i god tid innan deras egna verksamheter öppnar, berättar George.
Georges dagliga ansvar är att sköta ekonomin. Han knackar in kundordrar,
justerar priser, betalar fakturor och har löpande kontakt med leverantörer runt om i Europa. Men ofta står han även med sina kollegor på golvet och hjälper till att packa varor. För George är det viktigt att alla arbetar tillsammans – som ett team.
Ett nytt kapitel i livet.
Att George hamnade i grossistbranschen var egentligen en ren slump. Hans släkting Issa, som grundade Nordfrukt i slutet av 90-talet, ville göra en exit. George valde att sälja sina restauranger inom Brewdog och investera i företaget.
– Jag visste väldigt lite om grossistbranschen när jag tog över. Men jag triggas av utmaningar och såg fram emot att lära mig något nytt från grunden. Min första stora förändring var att digitalisera hela verksamheten, berättar George.
Från papper och penna till hela kontoret i mobilen.
Med på förändringsresan var JWK, som varit Georges redovisningsbyrå i många år.
– JWK hade hjälpt mig med digitaliseringen av mina tidigare företag och förenklat min jobbvardag väsentligt. Innan de kom in i bilden var det papper och penna som gällde, men med deras hjälp lärde jag mig de digitala verktyg som finns. Nu har jag allt jag behöver i molnet och kan sköta nästan allt administrativt arbete från mobilen.
George tipsar!
Om du ska starta eget, se till att ha en solid idé som du själv tror på och ge inte upp. Med passion, drivkraft Och tålamod kan du gå hur långt som helst.
Tid är mycket mer än bara pengar.
Den digitala omställningen har frigjort mycket tid. Tid som George istället har kunnat lägga på sin familj och de tre barnen.
– För mig är inte tid pengar. Det är mer värdefullt än så. Att jag har kunnat tillbringa mycket tid med barnen när de växer upp är något som jag alltid kommer att värdesätta.
Drömmar om framtiden.
Men att få mer tid i vardagen har också skapat förutsättningar att utveckla verksamheten. Nu satsar George på att expandera och bredda Nordfrukts marknad utanför Stockholmsområdet. Drömmen är att företaget ska vara självdrivande inom några år, så att han själv kan ta ett steg tillbaka och få chans att anta nya utmaningar.
– Jag sitter inte still i båten. För närvarande har jag intresserat mig för bostäder och fastighetsförädling. Det vore spännande att än en gång få sätta sig in i en helt ny bransch. Det är vad jag brinner för.
Kort om Nordfrukt
Grundades: 1998
Verksamhet: Grossist och importör inom frukt och grönt
Anställda: ca 18
Ort: Årsta Partihallar
Kontakta oss för ett första möte.
Förutsättningslöst och kostnadsfritt!
Vi är nyfikna på att höra mer om dig och din verksamhet. Slå oss en pling eller kontakta oss här, så hör vi av oss inom kort.